Tu jesteś:

Blog firmowy Trustnet

Nowy wyróżnik dla Google – „wersja mobilna”

mobile2

Od 18 listopada w wynikach wyszukiwania widoczna jest informacja o dopasowaniu wyglądu strony dla urządzeń mobilnych. W przeciągu najbliższych tygodni zmiana będzie wdrażana we wszystkich wersjach językowych Google. Etykietka „przyjaznej strony” dla naszych smartfonów oznacza koniec spotkań z drobnym tekstem, linkami pisanymi zbyt małą czcionką i przewijaniem w bok, by móc przeczytać całą treść. Nowa opcja pozwoli użytkownikom na wybór stron z wygodnym przeglądaniem w telefonach.

Dla Googlebota cechami „wersji mobilnej” są:

  • W budowie stron nie wykorzystano niezgodnego softu (np. Flash),
  • Czytelność tekstu dostępna bez potrzeby powiększania,
  • Poprawnie dobrany rozmiar – niewielkie paski przewijania stron w sposób horyzontalny i wertykalny,
  • Odpowiednia odległość między linkami.

Mobile

Czy w dobie modnego trendu, powoli wchodzącego w standard, jakim jest tworzenie wersji responsywnych dla witryn taka aktualizacja jest potrzebna? 5 listopada Allegro całkowicie zrezygnowało z wersji mobilnej, wybierając ostatecznie RWD. Z kolei w listopadowym raporcie Acitve Medi podaje, że wśród badanych 3000 przedsiębiorców zaledwie 207 posiadało mobilną odsłonę swojego serwisu. Można przypuszczać, że w przyszłości stanie się to ważnym czynnikiem w pozycjonowaniu stron, zwłaszcza podczas korzystania z Google w smartfonie.

Wersja mobilna wydaje się być „połowicznym” rozwiązaniem. Przeglądanie internetu z urządzeń  przenośnych to codzienność dla coraz większej liczby osób. Nieresponsywny szablon obniża ruch na stronie.  Długo ładująca się strona szybko zniechęca. Wersja responsywna pozwala na przetrzymanie internauty, który jest w stanie przejrzeć całość w łatwy sposób. Sprzed czasów RWD trzeba było robić dodatkową stronę pod wersję mobilną z jednoczesnym podpięciem. Dziś  wystarczy skorzystać z odpowiednich szablonów i niezależnie od urządzenia, na którym przeglądamy stronę, jej wygląd będzie dopasowany rozmiarowo. Tendencji do używania urządzeń mobilnych nikt już nie odwróci.

Dlaczego więc „wersja mobilna”? Wszystko zależy od profilu strony. Responsywny desing nie jest wszechstronny, a jednym z głównych elementów powstrzymujących portale od przejścia na RWD jest kwestia reklam. W obu metodach różni się ich sposób wyświetlania. Ważna jest kwestia technologiczna i związana z tym optymalizacja. Projektowanie prosto pod „mobile” może przynieść bardziej widoczne skutki biznesowe. Profil strony również ma znaczenie – inaczej będzie wyglądać realizacja dla serwisu z własnym contentem, a jeszcze w inny sposób wykonana będzie witryna e-commerce. Liczy się również ilość prowadzonych przez wydawcę stron, dla których przeznaczono wersję mobilną. Google swoim nowym wyróżnikiem przewiduje, że mimo etykietki „trendu” przy RWD, potrzeba tworzenia stron mobilnych będzie trzymać się mocno.

Autor: 4 grudnia 2014